اهمال کاری تحصیلی
تعداد صفحات : ۳۳
فرمت : docx , word
پاورقی و رفرنس دهی استاندارد
دارای تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی
دارای گارانتی بازگشت وجه
دارای منابع فارسی و انگلیسی
بخشی از متن :
اهمال کاری تحصیلی
از نظر تاریخی اهمال کاری براساس دو دیدگاه قابل بررسی است. دیدگاه نخست ، آن را یک پدیده نسبتا” تازه و دیدگاه دوم ، آنرا پدیده تمام زمان ها در نظر می گیرد که در سال های اخیر افزایش یافته است ( استیل ، ۲۰۰۷ ).
براساس دیدگاه دوم هزاران سال است که تعلل به عنوان به عقب انداختن کار امروز به فردا ،ایجاد مشکل نموده است. برای مثال حمورابی پادشاه بابل بر پایه قانون ۲۸۳ به منظور جلوگیری از اهمال کاری قانون مهلت مقرر برای طرح شکایت را به ثبت رسانیده است. رومیان اهمال کاری را واگذاری کار امروز به فردا دانسته اند و در عصر حاضر نیز توماس هابز ، ارزش شخصی هر فرد را در توانایی وی برای مدیریت و استفاده مؤثر از زمان تعریف می کند. ( استیل ۲۰۰۷ ).
باوجود این تنها در سال های اخیر در زمینه های ایجاد و چگونگی درمان آن توجه شده است.
از نظر لغوی واژه ی اهمال کاری معادل تعلل ، سهل انگاری و به تعویق انداختن می باشد. ( الیس ونال ، ۱۹۷۷ به نقل از فرجاد ۱۳۸۲ )
تعاریف
واژه لاتین تعلل،یا اهمال کاری از دو کلمه «پرو» و «کـراسینوس» تشکیل شده است که پرو به معنی جلو و کـراسینوس به معنی فردا می باشد. ( فراریو همکاران ، ۱۹۹۵ ). فرهنگ نامه کمبریج ( ۲۰۰۳ ) عقب انداختن انجام امری را به دلیل ناخوشایندی یا ملال آوری آن ، تعلل می داند.
اوند ( ۱۹۹۶ ، به نقل از استیل ، ۲۰۰۷ ). اهمال کاری را به تعویق انداختن عملی به خصوص هنگامی که تعویق بدون دلیل مناسب باشد ، می داند.
الیس وکنوس (۱۹۹۷ ) اهمال کاری را تمایل به اجتناب از فعالیت، محول کردن انجام کار به آینده و استفاده از عذر خواهی برای توجیه تأخیر در انجام فعالیت تعریف نموده اند. در تعریف این سازه ، محققان به کاهلی و امروز و فردا کردن در انجام کارهای مهم ( در زمان مورد انتظار ) ، همراه با تجارب ذهنی ناراحت کننده اشاره نموده اند ( سنکال ، کاستنر ، والراند ، ۱۹۹۵ )
در واقع اهمال کاری راه فرار از زیستن تا سرحد در لحظات حال است. اهمال کاری در واقع ادامه دادن دیروز و اجتناب از امروز است. تصمیم به تعویق انداختن کاری که می توان در زمان حال نجام داد ، ظاهرا” جانشین قابل قبولی است. برای عملی ساختن آن و این ( دلایل واهی ) امکان را فراهم می آورد که خود را فریب دهیم و فکر کنیم که با انجام ندادن کاری که قصد انجام آن را داشتیم به خودمان دروغ نگفته ایم.
اهمال کاری کار بشر است اما منظور از اهمال کاری مورد بحث تأخیری طبیعی و معمولی نیست که گاهی اوقات پیش می آید ، بلکه منظور نوعی ویژگی شخصیتی است که دررضایت فردی اختلال ایجاد می کند و به کیفیت روابط انسانی آسیب می رساند. این نوع از اهمال کاری را می توان اهمال کاری مزمن یا سندرم فردا نامید. در خصوص پیش آیندهای اهمال کاری ، محققان و نظریه پردازان به عوامل مختلفی اشاره نموده اند از قبیل : اضطراب و وابستگی ،ترس از ارزیابی منفی ، عزت نفس پایین ، ترس از شکست ، تنفر از کار ، فقدان انرژی ( سولومون وراث بلوم ،۱۹۸۴، اسکوئنبرگ ،۱۹۹۵ ) کمال گرایی (جانسون و سلانی ،۱۹۹۶ ).درماندگی آموخته شده ، خودبینی ،پایین بودن سطح تحمل و عصبانیت ( الیس و جیمز نال ،۱۹۹۷ ، به نقل از فرجاد ۱۳۸۲ ).
اهمال کاری دارای علایمی می باشد که عبارتند از :
رفتار وقت کشی ، اتلاف وقت، احساس غرق شدن در مسیولیت ها، ناتوانی در اهداف مهم زندگی، انجام کارها با سرعت زیاد، در آخرین دقایق، خیالبافی و آرزو به جای انجام کارها، نداشتن برنامه ریزی مداوم برای زندگی، دادن شعارهایی که هیچ گاه انجام نمی شوند. رفتارهای اهمال کاری تأثیرات منفی بر افراد دارند مانند :بی قراری شبانه و خواب نامناسب ، سطوح بالای استرس و هراس ، عقب افتادن به دلیل کمبود زمان یا تکمیل نامناسب تکالیف. افراد اهمال کار بعد از آخرین تعلل ورزی. به خود قول می دهند که دفعات بعد وظیفه خود را به لحظه آخر موکول نمی کنند ، اما دوباره این اتفاق می افتد ( کاگان ، کاکر ،لیهان و کاندمیر ، ۲۰۱۰ )
رویکردهای اهمال کاری
رویکردهای گوناگونی در زمینه ی اهمال کاری ارائه شده است که در ادامه به آن ها می پردازیم.
رویکردهای رفتاری
این نظریات اهمال کاری را بر حسب تقویت تبیین می کنند یعنی به تعویق انداختن کار برای فرد اثر تقویتی بیشتری از انجام آن دارد. در این دیدگاه هدف درمان کاهش نسبت یا درصد زمان تعلل و افزایش نسبت یا درصد مطالعه یا فعالیت می باشد. برای کاهش تعلل از روش هایی چون الگو سازی ، مدیریت زمان و فنون برنامه ریزی استفاده می شود.
روش شرطی سازی ابزاری به صورت ارائه جایزه در بین فاصله های مطالعه و از شرطی سازی کلاسیک برای روش تداعی با ساعت های کار یا مطالعه استفاده می گردد. با وجود این باید توجه داشت که شرطی سازی در این شیوه مستلزم تمرین های مکرر میباشد و درمان های کوتاه مدت ممکن است شیوه ای ناموفق باشد. یک مورد از مداخله در تعلل به این شیوه توسط تاکمن و اسکونبرگ ارائه شده است. هدف این مداخله درمان نمی باشد. بلکه کاهش فراوانی رفتارهای ناخواسته است. ( اسکونبرگ و همکاران ۱۹۹۵ )
………………………
پیشینه تحقیق :
الف :تحقیقات انجام شده ی داخلی
نتایج پژوهش حسینی و خیر ( ۱۳۸۸) با موضوع بررسی چگونگی پیش بینی اهمال کاری رفتاری تصمیم فراشناختی در دانشجویان نشان داد که الگوی عملکرد اجرایی خود تنظیمی در پیش بینی اهمال کاری …
جوکارو دلاپور (۱۳۸۶ ) در پژوهش به بررسی رابطه ی اهمال کاری آموزشی با اهداف پیشرفت تحصیلی پرداخته و نشان دادند که اهداف عملکرد اجتنابی و تسلط اجتنابی پیش بینی کننده های مثبت و هدف تسلط گرایش پیش بینی کننده منفی اهمال کاری تحصیلی بود، نتایج همچنین نشان داد که …
………………………
ب : تحقیقات انجام شده ی خارجی
جانسون و همکاران (۲۰۰۵ ) طی پژوهشی بین خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی رابطه ی مثبتی را نشان دادند.
نتایج مطالعات فارلا ، والک ، کای (۲۰۰۹) نشان می دهدکه بهترین پیش بینی کننده مستقیم وواسطه ای پیشرفت تحصیلی متغیر خودکارآمدی تحصیلی می باشد.
…………………..
منابع :
استوار ،زهره و خسروی ،معصومه و اعظمی ،سعید. (۱۳۹۱). اضطراب امتحان و راهبردهای مقابله با آن. تهران. نشر علم
الیس آلبرت ، جیمزنال ویلیام. (۱۳۸۷).روانشناسی اهمال کاری ترجمه محمد علی فرجاد. تهران.نشر امید
آقا جانی ،طهمورث و شوقی. (۱۳۹۱). تحلیل روابط ساختاری بین آموزش خود متمایز سازی با اضطراب امتحان و باورهای خودکارآمدی. مقاله دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی سال پانزدهم. شماره ۱ بهار ۱۳۹۳
باغانی ، مریم و دهقانی نیشابوری ، محسن. (۱۳۹۰). تاثیر انگیزش تحصیلی ، خودکارآمدی و رویکردهای مطالعه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. اولین همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت. دانشگاه فردوسی مشهد ۱۳۹۰
بختیار پور ، سعید و حافظی ،فریبا و بهزاد شینی ، فاطمه. (۱۳۸۹). رابطه بین کمال گرایی و خود کار آمدی با اضطراب و عملکرد تحصیلی در دانشجویان. دانشگاه آزاد اسلامی.اهواز.
پنتریج ، پال آروشانگ. دیل. اچ. (۲۰۰۲). انگیزش در تعلیم و تربیت تحقیقات و راهکارها ترجمه مهناز شهرآرای (۱۳۸۶). تهران.علم
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
ثبت دیدگاه
esmaeil_bolbol 40 نوشته در فروشگاه فایل فروش دارد . مشاهده تمام نوشته های esmaeil_bolbol
قیمت : |
29000 تومان |
تعداد فروش : | 1 فروش |
حجم فایل : |
46 کیلوبایت |
فرمت : |
word |
تاریخ انتشار : | 05 مرداد 1401 |
آخرین بروز رسانی : | ۴ مرداد ۱۴۰۱ |
فایل راهنما : | |
ارسال توسط: |
esmaeil_bolbol |
امتیاز : |
|
0 فروش